Trio con Brio Copenhagen

April 15 2015   Kristeligt Dagblad, Copenhagen, DK

What a concert should be.

Kristeligt Dagblad Mogens Dahl 2015

****** [six stars]

Masterful Trio con Brio enthralls with lavish program.

To say that the three musicians of Trio con Brio Copenhagen are talented would be a gross understatement. They are masterful, and their concert Monday evening in Mogens Dahl Concert Hall enthralled in a way that only true art can do—literally: One was carried away to another place, and the music sang on in one’s mind in the hours after the concert, and still does.

The program was lavish. First, Beethoven’s fifth piano trio, opus 70 no. 1 in D major, the so-called “Ghost Trio.” The title refers to the second movement’s particularly expressive character. The two fast outer movements, Allegro vivace e con brio and Presto, paint a quite different picture. Here we encounter Beethoven in the midst of his heroic period. The two string players, sisters Soo-Jin Hong (violin) and Soo-Kyung Hong (cello) joined pianist Jens Elvekjær in this work with all the intensity and vigor one could wish for.

The Swedish composer Sven-David Sandström offered nothing less than a world premiere with his Four Pieces for Piano Trio. Lasting about fifteen minutes, the four pieces are a wonderful mix of tight Nordic minimalism in the style of his settings of Tomas Tranströmer’s poems (“Nordic Mass,” recently reviewed in this paper) and crystalline layerings of sound colors and rhythm. It was evident that Trio con Brio has a special feeling for this music.

After intermission came Tchaikovsky’s only piano trio, Opus 50 in A minor from 1882, a nearly 50-minute long work, originally dedicated to the composer’s good friend and founder of the Moscow Conservatory, Nikolai Rubinstein, who died in 1881. They did not spare themselves; Trio con Brio played this fascinating work with almost preternatural fire and involvement. They were visibly exhausted after their performance.
One wonders with gratitude: what it is that makes these three musicians so unique as an ensemble? If you go one level deeper than just tossing out the words “world class,” the answer, perhaps, lies in their particular mix of temperament—of which they show more than even the legendary trios on my CD-rack do—and transparency. Things can grow quite impetuous when they get going, but this rarely, if ever, overshadows the transparency of their playing. The big picture is never lost.
And this is where their artistry lies, more so than merely in their fabulous technique. Alive and kicking Beethoven, Sandström and Tchaikovsky—what a trio, what trios!

Translation of review in Kristeligt Dagblad, Copenhagen, April 15, 2015

Download PDF (Danish)

LINK

October 5 2014   Hannoversche Allgemeine, DE

Fantastische Feuerwerker

download PDF

September 23 2014   KultuNaut, DK

Cph. Chamber Music Festival: Trio con Brio

Foto: Søren Svendsen

I anledning af Kammermusikfestivalen 2014 gav Trio con Brio Copenhagen koncert i Mogens Dahl Koncertsal. Det skulle vise sig at blive en solid, smuk og udtryksfuld seance i 3 forskellige udgaver.

Kammermusikkens navn blev fornemt understreget på denne aften, og særligt gjorde den prominente Trio con Brio sig flot bemærket med en smuk og stormfuld indledende sats. Trioen spillede kun en enkelt sats, “Klavertrio i C-mol op. 8″ af Dmitri Sjostakovitj, men det var til gengæld en sats, der spændte så bredt og vidt udtryksmæssigt, at publikum var fuldt ud hengivet til det. Musikken bølgede frem og tilbage imellem skrøbeligt og sart pianissimo og komplementærharmonisk stormvejr, der på fornem vis fik emotionerne i lokalet til at blusse op. Undertegnede sad med klappende ømme hænder og ønskede langt mere fra trioen, men de gjorde i stedet plads til aftenens næste indslag.

Strygerkvartetten Quatuor Modigliani gik herefter på scenen for at opføre Maurice Ravels “Strygekvartet i F-dur”. Et værk i 4 satser, hvilket gav kvartetten en del tid til at lade det musikalske blomstre. Tiden var velbrugt, eftersom værket udviklede sig i et roligt og sikkert tempo, hvilket gav anledning til, at meget fine og sarte nuancer kom flot til udtryk i samspillet. De 4 satser udfoldede sig, men modsat Sjostakovitjs værk, var det knap så tumultarisk i forte-stederne, selvom bølgerne stadig gik højt. Musikken var veludført og sikkert ført til dørs, og ved sættes slutning sad man nu med to gode bud på, hvordan kammermusik i særklasse skal lyde.

Til slut fik vi fornøjelse af at opleve violinisten fra Trio con Brio, Soo-Jin Hong, i samspil med Alexander Sitkovetsky, Tatjana Masurenko, Julian Steckel og Marianna Shirinyan. Denne kvintet opførte “Klaverkvintet i A-dur op. 81″ af Antonín Dvorák. Dette værk var det ældste af de 3, og det eneste der ikke var skrevet i 1900-tallet. Værket er ligeledes opdelt i 4 satser, og det var på denne aften 4 veludførte satser. Dynamikken og samspillet var i top, og igen var der tale om en vidtfavnende udtryksmæssig pallet. Der var da heller ingen tvivl om publikums begejstring, eftersom kvintetten blev klappet på scenen 3 gange, hvorefter de spillede en reprise af en enkelt sats.

Der er ingen tvivl om, at alle musikerne på denne aften er hæderkronede musikalske begavelser, og på intet tidspunkt faldt samspillet i niveau eller intensitet. Der var tale om en udførelse af høj klasse, og disse 3 koncerter alene fremstod som funklende diamanter på denne aften på Islands Brygge. Topkarakter for professionalisme, benhårdt arbejde og for formidabelt veludførte værker! Kammermusikfestivalen er kærkommen og bør opleves, uanset om man er kender eller ej.

Trio con Brio gav koncert i Mogens Dahl Koncertsal 18. september i forbindelse med Copenhagen Chamber Music Festival 2014

Download PDF

LINK

September 20 2014   Kristeligt Dagblad, DK

Rig åbning af musikfestival

Rig abning af musikfestival

Åbningskoncert for CCMF i Den Sorte Diamant: Britten, Debussy, Ravel, de Falla og Dvork. Trio con Brio Copenhagen m.fl. Arkivfoto. Facade på bagsiden af Den Sorte Diamant. Scanpix
koncert Five stars
Peter Dürrfeld

De fire dage med kammermusik i hovedstaden byder ikke på lidt af hvert, men meget af hvert. CCMF hedder festivalen, og det står for Copenhagen Chamber Music Festival.

Åbningskoncerten onsdag aften i Dronningsalen var usædvanlig generøs med masser af musikalske vitaminer. Inden pausen bød man på to markante ungdomsværker af henholdsvis Benjamin Britten – hans “Phantasy Quartet op. 2 for obo, violin, bratsch og cello” fra 1932 – og Claude Debussys strygekvartet i g-mol, opus 10, fra 1893. Førstnævnte blev skarpt fremført af Max Artved, obo, Alexander Sitkovetsky, violin, Tatjana Masurenko, bratsch og Julian Steckel, cello.

Det kan måske lyde bagklogt, men de fire musikere overbeviste os om, at den 19-årige Britten var et talent ud over det sædvanlige. Musikken havde virkelig substans. Det samme kan siges om Debussys strygekvartet, hans eneste, som man havde fået det franske ensemble Quatuor Modigliani lokket til København for at spille. De havde i den grad musikken under huden – og fik den ud over rampen.

Efter pausen blev det – ikke overraskende – ren verdensklasse, da Trio con Brio Copenhagen, fornemt suppleret af Tatjana Masurenko på bratsch, spillede Dvorks klaverkvartet i Es-dur, opus 87, fra 1890, et modent mesterværk af den store tjekkiske komponist.

Download PDF

LINK

January 23 2014   San Francisco Chronicle

Album review: Trio con Brio Copenhagen, ‘Phantasmagoria’

cd cover: Phantasmagoria, photo: Da Capo, Amazon.com

Trio con Brio Copenhagen New music
Joshua Kosman

If national styles of composition are a 19th century phenomenon, the word hasn’t quite reached Denmark, and for my money that’s a wonderful thing. The three piano trios included on this haunting disc are by different composers from two generations, but the Danish flavor – a combination of spare textures, craggy rhythms and sublimated Romantic fervor – is unmistakable throughout. The great treasure here is Per Norgard’s “Spell,” now 40 years old and a classic of formal expansiveness and poker-faced grace. It unfolds across 15 minutes of sensuously patterned music that is always just a little out of rhythmic alignment, with bursts of harmonic splendor alternating with unpredictable dissonances. The works by the younger composers – Bent Sorensen’s “Phantasmagoria” and Hans Abrahamsen’s “Traumlieder” – are more self-consciously eclectic, shifting restlessly across movements from vague, fog-bound soundscapes to puckish invocations of Romantic-era modes. But they too share with Norgard a quizzical and wondrously ambiguous attitude to traditional harmony and form, and all three works get sleek, vivid performances by the Trio con Brio Copenhagen.

TRIO CON BRIO COPENHAGEN, PHANTASMAGORIA, DACAPO

Download PDF

LINK

Page 3 of 612345...Last »